خدا می فرماید: لا یستوی اصحاب النار و اصحاب الجنه اصحاب الجنه هم الفائزون. هرگز این دو گروه اهل بهشت و جهنم در زندگی مساوی و برابر نیستند. اهل بهشت بسیار و بی نهایت متنعم به نعمت های خدا هستند. این محبت ها كه انسان ها نسبت به یكدیگر دارند كه مبتنی بر مادیات و خورد و خوراك است، محبت مالی نسبت به یكدیگر دارند یا محبت وطنی و یا فامیلی و خویشاوندی و محبت های دیگری كه فقط به منافع مادی بستگی دارد، قابل دوام نیست. محبت كفار و منافقین و جهال با یكدیگر همه از این قبیل است و شاید بهترین محبتی كه فكر می كنند قابل دوام است، محبت خویشاوندی و پدر و مادری است . تمامی این محبت ها در زندگی آخرت تبدیل به عداوت می شود زیرا آنچه ملاك محبت بوده و از آن جمله خویشاوندی و حسب و نسب تماماً از بین می رود. خداوند درباره حسب و نسب می فرمایند : لا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون. حسب و نسب در زندگی آخرت مطرح نیست بلكه ایمان و تقوی مطرح است . و در آیه دیگر می فرماید : الا خلاء بعضهم یومئذ لبعض عدو الا المتقین. یعنی همه دوستی ها در قیامت تبدیل به دشمنی می شود مگر دوستی مومنین و پرهیز كاران كه عامل دوستی بین آن ها لطف خدا و اولیاء خداست و تا ابد قابل دوام است و علاوه این دوستی ها در زندگی آخرت تبدیل به دشمنی می شود . زیرا دوستان یكدیگر را به كفر و گناه می كشانند و یا لااقل آنها را از قبول دین و اطاعت خدا باز می دارند و در زندگی آخرت كه یكی از دوستان مشاهده می كند دوست او را به جهنم كشیده و یا از دین خدا محروم كرده است این آقا است دوستی او تبدیل به دشمنی میشود. اهل جهنم سه نوع عذاب دارند یكی عذاب محرومیت از نعمت ها و دیگر این كه بندگان خدا را عذاب كرده اند و عذاب ها به خود آنها بر گشته و سوم عذاب عداوت و دشمنی افرادی كه یا آنها را به جهنم كشانیده اند و یا از قبول دین خدا باز داشته اند . پس برای هر كافری سه نوع عذاب مقدر است یكی محرومیت از تمام نعمت ها دوم معذب شدن به عذاب هائی كه عامل آن ها در زندگی دنیا بوده اند . سوم عداوت و دشمنی افرادی كه آن ها را به جهنم كشنیده اند و یا از قبول دین خدا محروم كرده اند و متقابلا اهل بهشت به سه نوع نعمت متنعمند. اول تا بی نهایت متنعم به نعمت های مادی خدا هستند كه از نظر لذت و كیفیت قابل مقایسه به مادیات دنیا نیست . دوم لذت بر خورداری از لطف و محبت انسان ها و تشكر و قدر دانی كسانی كه آنها را هدایت نموده و به زندگی بهشتی كشانیده اند . سوم برخورداری از لطف خدا و اولیاء خدا كه از نظر عظمت و اهمیت قابل وصف نیست. (کتاب اسرار حج)